Den enes död – den andres bröd?

Mycket kan sägas om det tomma luftrummet över Europa. ”Det här måste vara bra för miljön”, utbrister någon i min bekantskapskrets. ”Kanske får det folk att tänka efter…”, säger en annan. Själv är jag nästan förvånad över hur många av mina släktingar och vänner som är direkt påverkade av flygstoppet. Tre stycken sitter fast på olika håll i världen och kan inte komma hem, två har fått ställa in en resa idag och åtskilliga andra undrar oroligt om planeringen för de närmaste dagarna håller. När jag själv provade glasögon igår och frågade om leveranstid, blev svaret ”X antal dagar normalt sett, men nu vet vi inte när vi kan få våra leveranser från Kina.”

Om svininfluensan blev ett viktigt test på vårt samhälles beredskap inför en pandemi, så ger den pågående flygkrisen åtskilliga tillfällen till reflektion, analys och eventuellt även omvärdering av hur vårt samhälle är organiserat i stort. Om man inte redan tidigare insett hur fullständigt beroende vi är av varandra på ett internationellt plan, så torde det i alla fall stå väldigt klart nu. Förhoppningsvis orsakar askmolnet inga långvariga problem, men vem vet. Och då står vi inför stora problem. Hur ska glasögonen komma hit från Kina? Hur går det med optikerbutiken och dess anställda om den inte får sina varor? Konsekvenserna kan bli oanade, på många plan. Vi lever i ett sårbart samhälle, och det finns alla skäl i världen att fundera på om vi inte måste hitta bredare lösningar, satsa på fler alternativ och söka nya vägar.

Hur pass omfattande problem näringslivet och industrin i förlängningen får av det isländska vulkanutbrottet återstår att se. Redan nu handlar det dock om stora pengar. I Danmark räknar man, enligt tidningen Politiken, för närvarande med en dygnskostnad på upp till 150 miljoner DKK, med hänsyn tagen till alla plus och minus. (Plus för hotell- och taxiverksamhet, minus i första hand för flygbolagen och industrin.) I Sverige talar man om helt andra siffror: enligt Dagens Nyheter kan det handla om 1 miljard SEK om dagen. Det lär dröja innan vi har facit i hand och verkligen vet vad  flygstoppet kostat oss – om vi någonsin får veta det.

De omedelbart drabbade är förstås flygbolagen – och alla strandsatta resenärer. Glada vinnare i sammanhanget är således hotellen, som höjer sina priser till oanade nivåer runt om i Europa. Dubbla förlorare är alla de som inte har något val.  Att de höjda priserna ger negativ publicitet kanske spelar mindre roll för hotellnäringen i längden – om det inte skadar samarbetet med flygbranschen. Här och nu tjänar de pengar, och det är ju som bekant oftast pengarna som styr. Den enes bröd, den andres död.

För några år sedan var min bil plötsligt täckt av ett vitt fint damm. Obegripligt, tyckte jag – ända tills jag fick höra nyheten om att sand från Sahara blåst ända till Skåne. Nu har vi ett askmoln från Island över oss, och det är ett problem vi delar med hela Europa. Vi är alla berörda, på ett eller annat sätt. Och vi är ömsesidigt beroende av varandra, på gott och ont.

….

Kanske är det för övrigt dags att sjunga långsamhetens lov och återuppliva färjeförbindelsen mellan Göteborg och England? Från Esbjerg i Danmark kan man fortfarande ta sig till Harwich, men mellan Sverige/Norge och Storbritannien existerar dessvärre inga färjeförbindelser så vitt jag vet.

Om admin

Bloggen med ett svensk-danskt perspektiv! I början av 2010 gav vi på Öresunds Översättningsbyrå varandra ett nyårslöfte: att starta en blogg som bjuder på smått och gott från båda sidorna av Öresund. Det kan handla om dagsaktuella händelser, om kuriosa, skillnader och likheter mellan danskt och svenskt m.m. Har du tips och idéer får du gärna skriva till oss på info@oresunds.dk.
Det här inlägget postades i Aktuellt, Samhällsfrågor. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>